hieronder de trainingen van de YMCA die te maken hebben met veiligheid en sociale veiligheid
moeilijk gedrag in de groep
Wat vind jij moeilijk gedrag? Vinden anderen dat ook? Je zult merken dat iedereen z’n eigen allergie heeft en dat je hier op een positieve manier gebruik van kunt maken. In deze cursus gaan we dieper in op het ontstaan van moeilijk gedrag, wat kun je tegenkomen en hoe kun je reageren. Natuurlijk is er ook ruimte voor inbreng van eigen situaties.
kinderen, mij een zorg
Soms zie je iets bij kinderen, waardoor je alarmbellen gaan rinkelen. Maar wat kun jij als vrijwilliger nu doen in zo’n situatie, wat is je pedagogische verantwoordelijkheid? Het eerste dagdeel is voor alle vrijwilligers die met kinderen werken. Het tweede dagdeel is voor coördinatoren en beroepskrachten en zal veel meer ingaan op het voeren van gesprekken met kinderen en ouders.
Plagen of pesten
Plagen is gelijkwaardig, niet altijd prettig, maar de geplaagde is in staat het volgende moment terug te plagen. Pesten is ongelijkwaardig, de gepeste hoort er niet meer bij en pesten vernietigt de sfeer voor de dader, het slachtoffer, de groep en de leiding. Hoe pak je pestgedrag aan?
Sociale veiligheid
Bij fysieke veiligheid hebben we allemaal een idee, en snappen allemaal dat je op moet passen als je met een groep kinderen de straat op gaat, of door het bos gaat rennen. Maar dat we ook invloed hebben op het gevoel van veiligheid, dat is vaak al een tweede. Dat gaat meer over sfeer, cultuur, gelijkwaardigheid en aandacht hebben voor elkaar. Maar hoe creëer je dat eigenlijk, en hoe hou je het in stand?
Veiligheid en risico
Of je nu een tikspel gaat doen, gaat zwemmen, dansen, of een collage maken, zodra je met een groep kinderen of jongeren activiteiten onderneemt heb je te maken met risico’s. Risico’s kunnen activiteiten spannend en uitdagend maken en zijn daarom soms nodig. Risico’s kunnen ook te groot zijn en daarom betekenen dat de activiteit aangepast of afgelast moet worden. In deze workshop gaan we kijken naar activiteiten en de bijbehorende risico’s: wat is aanvaardbaar, wat niet? Hoe beheers je de risico’s en blijven de activiteiten toch uitdagend?